2DAY'S POSTS RUNNING

RUNNING | Baantraining Looptechniek

Gisteren avond stond er weer baantraining op het menu. Ik begin het steeds leuker te vinden! Deze keer startte we niet direct met lopen, maar kregen we eerst loopscholing. Iets waar ik best behoefte aan had, zo bleek.

Al zeg ik het zelf, ik ben niet de beroertste loper volgens mij. Ik kan mijzelf redelijk stabiel houden en het komt niet zo vaak voor dat ik over mijn eigen voeten struikel, maar dat zegt allemaal helemaal niets. Ja ik kom vooruit, maar dat is de basis.

Dus gingen we met een apparaatje aan de slag die piepjes laat horen. Het is het beste als je 180 keer de grond raakt binnen 1 minuut. Dit zorgt ervoor dat je een kort grond contact hebt met je voet, waardoor je zo min mogelijk energie verspilt. Om je voeten die 180 stappen te kunnen laten maken, moeten je armen hieraan mee doen.

We begonnen dan ook op de plaats. Eerst onze voeten op het ritme laten stappen en vervolgens stil staan en onze armen op het ritme heen en weer halen. (Het zal er komisch uit hebben gezien) belangrijk bij je armen, is dat je de elleboog recht naar achten zwaait en je elleboog niet schuin laat uitzwaaien. Door je armen dus recht te bewegen ga je sneller. Voor mij voelde dit vrij onnatuurlijk omdat ik altijd een beetje schuinuitzwaai, maar het helpt je echt bij het aanhouden van het hogere beentempo.

Vervolgens gingen wij dit combineren en bleek ik teveel naar voren te gaan buigen, dus hup overnieuw en nu met je laagste buikspieren aangespannen. Hierdoor blijf je beter omhoog en stabiel. Het lukte!

Toen wij vervolgens aan de 4×800 meter begonnen, met aan het einde van iedere ronde 200m versnellen lukte het mij zelfs om het hoge beentempo door te voeren in mijn normale loop. Happy!

 Weet jij iets van loopscholing? Of heb je behoeft aan tips?

Liefs, Kirsten

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Linda
    28 januari 2014 at 08:10

    Ik kreeg altijd bij de fysio loopscholing, heeft mij toen erg geholpen.

    • Reply
      Girlontherun
      28 januari 2014 at 19:42

      Wat fijn! Moest je vanwege een blessure naar de fysio?

  • Reply
    Elsa
    29 januari 2014 at 23:19

    Dat komt me bekend voor! Zo’n soort training hebben wij met de groep vorig jaar ook eens gehad. En die armen ja, mijn rechterarm wil ook nog wel eens te ver naar buiten zwaaien, maar dat is inderdaad niet efficiënt. Ook mijn houding was in het begin teveel gebogen.
    Zaterdag kreeg ik nog een complimentje van een loopmaatje dat mijn loophouding zo verbeterd was. :-)

  • Leave a Reply