2DAY'S POSTS RUNNING

RUNNING INFO | Tips voor trainen na langdurige blessure/ziekte

Je staat op het punt om weer te beginnen met trainen. Door een ellendige blessure of vervelende ziekte, heb je de afgelopen weken tot maanden geen ronde meer gelopen. Maar is wat is nou verstandig? Hoe kun je het beste beginnen? Zonder dat je binnen no-time weer thuis zit?  Omdat ik zelf in deze situatie zit, heb ik wat handige tips bij elkaar gezocht. Misschien heb jij er ook wat aan!

Ik heb een tijd niet gelopen en wil weer beginnen. Kan ik gewoon mijn oude patroon oppakken?
Natuurlijk is het afhankelijk van de ernst van de blessure of je ziekte. Heb je echt weken lang thuis gezeten, zonder  te trainen, dan kun  je absoluut niet je oude patroon oppakken. Je lichaam zal veel meer moeten herstellen van de trainingen, dan dat hij dat eerder moest. Bouw het rustig op, zodat je in de loop der tijd weer je oude patroon kunt oppakken.

Het sporten gaat eigenlijk heel goed als ik bezig ben. Alleen daarna voel ik mijn oude blessure weer licht opkomen / de klachten van mijn ziekte weer terug komen.
Dit is heel normaal en dus een teken van je lichaam dat je teveel doet. Ook al voelt het tijdens het lopen nog zo goed, als je lichaam daarna een gekke reactie geeft, heb je de lat toch te hoog gelegd. Geef je lichaam vervolgens voldoende rust, voordat je aan je volgende training begint. En verlaag de intensiteit dus!

Wat kan ik in plaats van hardlopen doen, met lagere intensiteit?
Wandelen is een oplossing. Maar voor veel hardlopers is dat geen ontspanning. Dus kun je het beste thuis of in de sportschool kracht training doen. Het voordeel van krachttraining is, dat je de plek waar je pijn hebt gehad, even kunt ontwijken. Train je andere spieren door simpele oefeningen te doen. Afhankelijk van de plek van de blessure of ziekte, kun je natuurlijk ook andere sporten uitproberen. Zoals wielrennen, yoga of zwemmen. Hiermee train je toch je uithoudingsvermogen en spieren, zonder dat je de harde klappen opvangt van het hardlopen.

Wanneer kan ik weer helemaal lopen zoals ik eerst deed?
Blessures zijn heel gemeen. Tijdens de ene training lijk je er van af te zijn en bij je volgende training lijkt hij weer terug te zijn. Als jij in het dagelijks leven merkt dat je geen last meer hebt van je blessure (gewoon met dagelijkse activiteiten) en het idee hebt dat je nu wel voldoende rustig aan hebt gedaan, kun je het weer opbouwen naar je oude intensiteit. Loop bijvoorbeeld eerst eens een klein stuk op je oude tempo, voordat je jouw maximale afstand op vol tempo gaat lopen. Kijk hoe dat gaat en vooral, hoe dat na je run gaat. Dit geldt ook voor ziekte, als het je in je dagelijks leven niet meer belemmerd, je bij het sporten geen last meer krijgt, dan kun je het weer opbouwen naar je oude tempo.

Nog een paar laatste tips:
Doe een warming up en cooling down! Dit is sowieso altijd belangrijk, maar nu nog wel meer. Laat je lichaam voldoende herstellen en eis niet te veel. Wees creatief met je trainingen, zodat je je spieren niet direct te veel belast. Blijf deze blog gewoon volgen, dan neem ik je mee in mijn ervaringen!

Waar heb jij wel eens last van (gehad)?
Liefs, Kirsten

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply