2DAY'S POSTS SPORTS

SPORTS | My first full body workout @ fitness

Er staan flink wat veranderingen op de agenda. (welke? wat?)  Ik heb in de afgelopen weken veel keuzes en afwegingen moeten maken en vlak voor het weekend was het weer zo ver. Welke keuze ik nu heb gemaakt? Daar ga ik je later nog uitgebreid over vertellen (Wees niet bang, ik blijf hardlopen :) Maar vandaag was het wel een keer tijd voor krachttraining in plaats van een loop. Gewoon om eens aan de bak te gaan met alle verschillende spiergroepen die ik nodig heb wanneer ik sneller wil worden. En dus mocht ik mijn best doen met bijvoorbeeld ‘voorslaan’. 

Voorslaan is eigenlijk een volledige workout voor je hele lichaam en lekker explosief. Je brengt je hartslag in korte tijd omhoog. En zoals je ziet… ik begin nog met niks. De stang was 10 kg en beide gewichtjes 2,5. Dus 15 in totaal. Ik deed sets van 10 keer en die heb ik vier keer herhaalt. Bij de laatste set werd het zwaarder, maar dat kwam ook omdat ik de techniek eindelijk een beetje onder de knie kreeg. Ik liet op het laatst de kracht echt uit mijn benen komen in plaats van uit mijn armen, met als resultaat dat ik de combinatie te pakken had en het veel explosiever werd. En ik dus eerder moe raakte.  Hier zie je het totale plaatje:

Ook heb ik voor het eerst met een (zwaardere) halterstang squats volbracht. Ik deed het enkel nog met de stang, die woog 20 kg. Tijdens het squatten zakte ik flink door naar beneden en liet ik mijn knieën niet voorbij mijn voeten komen. Dit deed ik 20 keer. Vervolgens nog twee sets,  deze keer boog ik minder ver door, maar herhaalde ze 25 keer op een hoog tempo.

Als laatste sloten we af met de ‘Goodmornings’, daarbij heb je de halterstang op je nek, sta je net niet met je knieën op slot, dus recht. En kom je vervolgens met je billen naar achteren terwijl je romp naar voren komt. Een heftige oefening ter versterking van je hamstrings, ook vrij spierpijn gevoelig. Ik ben nu al benieuwd naar morgen ochtend ;p

Verder heb ik nog een aantal oefeningen gedaan voor mijn armen, geplankt (op alle zijdes), buikspieren gedaan en wat techniek oefeningen. Tevreden en bezweet verliet ik dan ook weer de ruimte, om nog even snel in het zonnetje te duiken! Mijn plan? Dit in mijn ritme brengen, zodat mijn lichaam afgetraind raakt én mijn looptechnieken verbeteren. En daarna? Ja, dat vertel ik je zeer snel. :)

Wat doe jij aan krachttraining naast het lopen?
Liefs, Kirsten

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply
    Suzanne
    16 maart 2014 at 19:20

    Ik loop niet maar doe wel aan krachttraining. Naast de lessen bodypump doe ik nog aan een ‘legday’ en een dagje bovenlijf.

  • Reply
    Rianca
    17 maart 2014 at 12:15

    Ik doe ook aan bodypump, eigenlijk dus gewoon wat jij ook doet maar dan staat er een leuk muziekje onder, en ik boks, maar dat telt niet echt als krachttraining al heb je die wel nodig. Oh en ik doe aan power yoga (dus gewoon lekker planken enz.) Love it. :)

  • Reply
    Sandra
    17 maart 2014 at 13:27

    Ik wil heel graag aan krachttraining gaan doen met losse gewichten (ik kloot nu nog wat aan op de machines) maar ik heb vooralsnog niet de ballen om tussen die spierbundels te gaan staan. Eerst de techniek thuis maar een beetje onder de knie krijgen ;)

  • Leave a Reply