2DAY'S POSTS BOOKS REVIEW

Lornah Kiplagat ‘Meisje Van De Nacht’ Recensie Boekenmaand

En het is tijd voor recensie #2. Zoals je misschien al weet is het November Boekenmaand op Girlontherun.nl! Met vandaag de recensie van het inspirerende boek ‘Meisje van de nacht’ over Lornah Kiplagat, geschreven door sportredacteur Marco Knippen.

Marco Knippen is sportredacteur bij het Noord-Hollands dagblad en sinds 2000 nauw betrokken bij Lornah Kiplagat. Zo bezoekt hij haar High Altitude Training Centre in de Rift Vallei een aantal keer en is regelmatig aanwezig tijdens de belangrijke races die Lornah loopt. In het eerste opzicht was ik zelf wat kritisch, ik ben namelijk ontzettend benieuwd naar Lornah haar levensverhaal, maar vind het vervelend wanneer een ander over Lornah gaat schrijven en daarbij haar gedachten op papier zet. Zo las ik eerder al eens de autobiografie over Usain Bolt, wat ik daaraan het fijne vond, was dat hij dit samen met een auteur had geschreven. Hierdoor start ik met een ietwat dubbel gevoel aan het boek.

En dan verbaasd het boek mij ontzettend tijdens het lezen. Marco weet zich bijzonder goed afzijdig te houden als schrijver, waardoor je bijna het idee hebt dat je over een bedacht personage leest in plaats van de werkelijke Lornah. Het boek bevat dan ook niets minder dan lof over haar. Ook bij mij is er iets los gemaakt, je volgt Lornah op haar reis door de jaren heen, van klein meisje in Afrika tot volwassen top vrouw met een eigen onderneming, fonds en gouden medailles in de pocket. Ze inspireert en motiveert om door te gaan, niet zo maar op te geven en je doelen na te streven. Ook is ze een groot voorstander van emancipatie, iets wat ze van haar vader vanaf jongs af aan al heeft meegekregen, wat best uitzonderlijk is in de Afrikaanse stammen.

Naam boek: Lornah Kiplagat ‘Meisje van de nacht’
Auteur: Marco Knippen
Pagina’s: 184
ISBN: 9789054292623
Uitgeverij: Conserve
Prijs:  €16,95 via bol.com

Moeilijkheidsgraad: Hij gebruikt soms wat vakjargon, maar het gaat niet heel ver. Wel haalt hij veel feiten aan wanneer het op uitslagen neerkomt van wedstrijden, kennis van (vroegere) winnaars is leuk, maar niet noodzakelijk.
Manier van schrijven: Hij schrijft op een lovende manier over Lornah, staat zijn teksten bij met quotes van haar zelf en beschrijft met foto’s de levensweg van Lornah als atlete.
Perspectief: Hij/Zij-perspectief
Genre: Een soort van autobiografisch. Hij schrijft over Lornah op basis van verschillende bronnen en op basis van gesprekken met Lornah en haar omgeving zelf.

Waardering

5 v/d 5 sterren
Lornah is altijd al een inspiratie voor mij geweest met haar eigen opgerichte trainingsinstituut voor vrouwen en haar fonds om meisjes aan het studeren te krijgen, terwijl ze daarnaast ook nog eens steengoede prestaties heeft geleverd o.a. voor Nederland op uiteenlopende afstanden. Na het lezen van dit boek is ze nog meer in mijn aanzien gestegen. Haar persoonlijkheid wordt op een hele mooie manier beschreven en sinds ik haar in het echt ontmoet heb, tijdens de lancering van haar eigen sportkleding lijn, kan ik mij er helemaal in vinden dat het verhaal in het boek klopt. Daarnaast is het op een vlotte manier geschreven, met soms hele korte en bondige hoofdstukken, waardoor het lekker doorleest. Dat samen met als onderwerp deze inspirerende vrouw, zorgt ervoor dat dit boek de volle 5 sterren binnensleept. Eentje voor op je verlanglijstje dus!

Volg Girlontherun ook op InstagramFacebook & Bloglovin!:)

Lees hier ook de eerste recensie over het boek ‘Waarover ik praat als ik over hardlopen praat’ geschreven door Haruki Murakami!

You Might Also Like